Ekológovia a viacerí vedeckí odborníci stále častejšie upozorňujú, že ťažba dreva v chránených oblastiach či miestach s jedinečným biotopom smeruje k trvalému poškodeniu celého ekosystému, nielen lesov samotných. K tomu všetkému sa zo Slovenska veľká časť kvalitného dreva stále vyváža, namiesto toho, aby sa doma spracovala. Len za prvý polrok roku 2017 sa vyviezlo drevo v hodnote 68 miliónov eur, čo je o 10 miliónov eur viac, ako za rovnaký čas v roku 2016. Vtedy sa zo Slovenska vyviezlo 2,5 milióna metrov kubických dreva, z čoho až 41 percent tvorilo ihličnaté surové drevo najvyššej kvality. A pritom aj to málo domácich výrobcov, ktorí sa snažia pôsobiť v drevospracujúcom priemysle sa sťažuje, že sa ku kvalitnému drevu nevie na Slovensku dostať. Vo vyspelých štátoch je podiel vyvezeného dreva len okolo 5 percent z ťažby a kvalitné drevo sa v surovej nespracovanej podobe takmer vôbec nevyváža. A aby toho nebolo málo, ďalším, no nie malým problémom, je aj takzvaná čierna ťažba dreva. Odborná verejnosť preto už dávno volá po schválení zákona, ktorý by podobné praktiky obmedzil.
V parlamente máme v druhom čítaní Zákon o uvádzaní dreva a výrobkov z dreva na vnútorný trh. Jedná sa o zákon, ktorý vyplýva z potreby implementácie nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 995/2010 z 20. októbra 2010. Týmto zákonom Európska únia ešte v roku 2010 nariadila zriadiť v jednotlivých štátoch EÚ kontrolný orgán s centrálnou evidenciou dreva, ktorý ukladá povinnosť príslušným štátnym orgánom a účastníkom vnútorného trhu s drevom a výrobkami z dreva zamedziť a zabrániť vstupu dreva z nezákonnej ťažby alebo výrobku z takéhoto dreva na vnútorný trh. Malo sa tak stať najneskôr od 3. 3. 2013. No na Slovensku k schváleniu takéhoto zákona prichádza až teraz. Možno k dôvodom jeho prijatia patria aj hroziace veľké finančné škody, vo forme uplatňovania finančných sankcií EÚ voči SR z dôvodu neprijatia takéhoto zákona a to až vo výške presahujúcej 110 miliónov eur. Konečne tak na Slovensku vznikne ucelená kontrola ťažby dreva s možnosťou uloženia vysokých finančných pokút pri nelegálnej ťažbe a predaji či preprave. Ale ako býva zvykom, aj v tomto zákone nájdeme minimálne jedno nešťastné ustanovenie. Napríklad paragraf č. 12 odsek 5 hovorí: „Náklady na odbornú expertízu vykonanú na vzorke dreva a výrobkov z dreva odobratej podľa § 11 ods. 2 písm. j) znáša osoba podliehajúca dozoru.“ Čiže jednoducho povedané, náklady na kontrolné expertízy, ktoré budú zisťovať pôvod dreva a výrobkov z dreva, majú hradiť samotné kontrolované subjekty. A to bez ohľadu na to, či toto drevo pochádza z legálnej alebo nelegálnej ťažby. Preto by toto znenie malo byť upravené tak, aby tieto náklady znášala len tá osoba podliehajúca dozoru, u ktorej sa preukáže previnenie voči tomuto zákonu. Podobne to je aplikované napríklad v zákone o veterinárnej starostlivosti. Presne v tomto duchu som pripravil aj pozmeňovací návrh, ktorý som chcel podať na predmetnom prejednávaní zákona v NR SR. Jeho odôvodnenie je jednoduché. Prečo by poctivý občan alebo podnikateľ mal znášať náklady na expertízu, ak sa voči zákonu nijako neprevinil? Viete si napríklad predstaviť, že by ste pri preventívnej dychovej kontrole zaplatili policajtom za použitie prístroja na zisťovanie alkoholu v dychu? To, že ideme konečne po ôsmych rokoch prijať zákon zameraný na kontrolu ťažby a predaja dreva, je v poriadku. Musíme ho však prijať vo funkčnej podobe, aby sa stal nástrojom ochrany slušných podnikateľov pred podvodníkmi a nevytváral priestor pre zneužívanie. Napríklad aj tým, že budeme poctivým podnikateľom a občanom navyšovať ich finančné zaťaženie za činnosti, ktoré má hradiť štát.