reklama

Motoristi - nevyhadzujme peniaze zbytočne za značky.

Vodiči by mohli ušetriť dosť peňazí – ak by prešiel zákon o vydávaní evidenčných čísel na autá, ktorého autorom je Sloboda a Solidarita.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Návrh vyvolal celkom veľký ohlas, pričom zaznelo aj niekoľko otázok, ako by sa zmena preniesla do reálneho života a čo by to motoristom aj štátu prinieslo, respektíve, čo by bolo inak. Zákon som predkladal spolu s ďalšími poslancami a kolegom Miroslavom Ivanom, ktorý je v strane SaS tímlíder pre dopravu a stavebníctvo a k tejto téme vydal aj blog. Ja sa pokúsim vysvetliť situácie, ktoré teraz, pri platných zákonoch, vznikajú pri predaji a kúpe vozidla najčastejšie.

Dnes sa pri kúpe nového auta, kúpe vozidla zo zahraničia, alebo každej zmene majiteľa auta mimo okresu, musia prideliť vozidlu nové EČV. S tým, samozrejme, súvisia viaceré povinnosti pre toho, kto auto predáva, ale aj kupujúceho. V prvom rade musí kupujúci za nové značky zaplatiť na dopravnom inšpektoráte, cena za pár je 33 eur. Určuje ju štát a vychádza pravdepodobne z nákladov, ktoré štát má pri ich nadobúdaní.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Za život si väčšina z nás kupuje vozidlo viackrát - niekto trikrát, niekto päť, niekto desať ráz. Vždy pri každej kúpe musíme zaplatiť poplatok za nové značky. Navrhli sme túto sumu zaplatiť len raz, a to pri prvej evidencii značky. Túto jednu tabuľku by človek mohol na všetky autá, ktoré si v živote kúpi. Rozdiel oproti dnešnému stavu je teda v tom, že keď si kúpite svoje ďalšie auto a to prvé predáte alebo vyradíte z prevádzky, jednoducho si značku z neho dáte dolu a pripevníte na nové. To je všetko, nemáte žiadnu novú značku a ani neplatíte žiadnych ďalších 33 eur. Samozrejme, stále platí potreba spraviť prepis či odhlásenie na dopravnom inšpektoráte, kde značku skontrolujú, či spĺňa všetky potrebné náležitosti, teda napríklad nie je poškodená.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalšou povinnosťou, ktorú máte dnes pri kúpe vozidla, je dať si ho zaregistrovať na dopravnom inšpektoráte v mieste bydliska. To je dôležité. V mieste bydliska. Čiže ak si kúpi motorista napríklad z Nitry nové auto v Košiciach, dostane prenosné značky, príde do Nitry, tu zaplatí 33 eur a dostane nové značky. Následne musí prenosné značky vrátiť predajcovi. Ak by si kúpil staršie vozidlo, musí prísť na inšpektorát v Nitre s dokladom o odhlásení vozidla, ktoré mu dopraví alebo pošle jeho predajca. Na základe tohto dokladu mu vystavia nový technický preukaz, odovzdá pôvodné značky z vozidla, ktoré sa zlikvidujú a dostane nové, za ktoré samozrejme zaplatí. Pri našom návrhu, môžu obaja aktéri ísť spolu na inšpektorát v Košiciach, kde urobia zmenu v technickom preukaze, pôvodný vlastník si dá značky dolu a nechá si ich, nový majiteľ si dá na vozidlo svoje značky, a to je všetko. Ak značky nemá, môžu mu ich vydať priamo v Košiciach. Čiže všetko si môže vybaviť na jednom mieste a naraz. Ušetrí sa čas aj peniaze.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čoby to spravilo s číslami? Za rok 2018 si ministerstvo vnútra objednalo takmer jeden milión kusov značiek. Ak by bol náš zákon schválený, bola by ich treba asi tretina. Ten rozdiel je teda obrovský. Vodiči by celkovo za jeden rok ušetrili asi desať miliónov eur. Čiže jednoducho povedané, štát by nechal svojim občanom vo vrecku desať miliónov eur.

Možno si poviete, že tých desať miliónov bude štátu chýbať. Ani to však nemusí byť úplne pravda. Stačí, ak štát zmení systém nakupovania značiek. V súčasnosti ich štátu dodáva monopolná firma, na základe zmluvy z roku 2005. Predmetom zmluvy je aj cena za značku, čo je pre štát za jeden kus značky takmer deväť eur. Len na porovnanie, cena za jednu značku v Česku sú necelé tri eurá. Táto zmluva by mala byť uzavretá do konca roka 2019, vďaka čomu môže byť vypísaná verejná súťaž. Podobný stav s dlhodobým dodávateľom a jeho vysokou cenou mali donedávna aj v Česku a ich súčasná cena, už spomínané necelé tri eurá, je výsledkom riadnej, a štátu a najmä občanom prospešnej, verejnej súťaže. Verím, že ak sa niečo také podarilo u našich susedov, pôjde to aj u nás.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Len pre informáciu, aby si niekto nemyslel, že chceme presadzovať pochybný experiment, podobný princíp už používa viacero krajín v Európe. A v uľahčovaní života občanov idú ešte ďalej. Napríklad v Nemecku si každý majiteľ vozidla vyberá výrobcu značiek, za ktorým príde s dokladom od úradov a ten mu ich na základe takéhoto povolenia vyrobí. Cena je necelých 6 eur. Vo Francúzsku značku dokonca vyrobia v kľúčovej službe. Samozrejme, že aj tu platia prísne pravidlá, aby sa predchádzalo zneužívaniu, čiže najskôr musia riadne overiť technický preukaz. V Rakúsku značky vydá poisťovňa, kde si auto chcete poistiť.

Ako vidíme, existuje veľa spôsobov, ako je možné trh so značkami na motorové vozidlá zjednodušiť, liberalizovať v prospech občanov, ale aj štátnych orgánov. Pevne verím, že podobne zjednodušenej administratívy sa dočkáme raz aj u nás. Dnes sme na Slovensku na začiatku a za prvý, ale veľký krok budeme považovať to, ak náš návrh zákona nájde svojich priaznivcov aj v radoch koaličných kolegov, ktorí náš návrh podporia svojím hlasom. Tak snáď nabudúce.

Tentoraz sa hlasovalo 19.6. a návrh neprešiel. Ako ktorý poslanec hlasoval, si môžete pozrieť tu:

https://www.nrsr.sk/web/Default.aspx?sid=schodze/hlasovanie/hlasklub&ID=40394

Radoslav Pavelka

Radoslav Pavelka

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  53x

Manžel, otec, občan. Človek, ktorý si myslí že pravda a láska by predsa len mala zvíťaziť nad klamstvom a nenávisťou. A ešte sloboda aj slušnosť. Aj na Slovensku. Inak autor regionálneho podcastu NitránskeReči. https://open.spotify.com/show/6ZPbLwpxFCzJ9QYpAXK8Hr Zoznam autorových rubrík:  Nezaradenéverejné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu